Kärlek♥

Ljungnäsvillans historia

Från sekelskiftet och fram till 1950 dominerades Kalmars näringsliv av familjen Jeansson. Välkända företag inom Jeanssonkoncernen var Margarinbolaget Svea, Kalmar Ångkvarn och Ångbåts AB Kalmarsund.

1939 lät ryttmästare Jeansson uppföra Ljungnäsvillan. Från början var den tänkt som en sportstuga, men behoven växte och därmed villan. När villan var färdig fanns det plats för ryttmästaren och fru Hertha, barnen Märtha och Lars-Johan, en kokerska, två hembiträden och en barnsköterska. De många gästerna som besökte familjen inkvarterades i Gröna eller Blå rummet. Var dessa upptagna fanns alltid jaktstugan att tillgå. Jaktstugan hade flyttats från Törnerum när Ljungnäsvillan byggdes.

För att få vatten till villan anlitades ett flertal ingenjörer, men någon åder hittade de inte. Först när Nils Ljungqvist och Johan på Snippen kom med varsin slagruta hittade man en åder.


Hur ska jag någonsin kunna tacka!?

Mitt hjärta är så varmt, jag är så tacksam. Tänk att ni alla kom, alla som var där, hade jag önskat, utan att få önska högt. Tänk som han känner mig så, mitt hjärta ♥
Alla hade inte möjlighet att komma, och självklart saknade vi dem.
Men. Vilken. Underbar. Kväll.
Detta var en kväll, som gav mig så mycket energi.
Detta blev en kväll som kommer finnas i hjärta länge länge.
Alltid ♥

Hur ska jag börja?!
Calle frågade mig en gång för flera månader sedan, om han fick planera min 30årsfest. Utan mig.
Kontrollfreaket i mig flippade ut och sa darrigt ja. :D
SÅ GLAD JAG ÄR FÖR DET!
Som jag har funderat, som tankarna har virvlat. Ni skulle inte tro mig. :D
Så många önskningar, och så slog de in.
Det var inte mycket jag fick veta. Men i onsdags fick jag veta, att jag skulle packa en liten övernattningsväska. Typ jeans. För jag skulle inte vakna hemma på söndag. Hum..
På torsdagen fick jag veta att Calle behöve bilen, och att jag skulle bli hämtad av pappa så fort jag var klar på jobbet, och han skulle köra hem mig, vänta på mig så jag fick piffa mig, och sedan köra mig vidare.
Destination; unknowd.
Jag jobbade så svetten rann, och 13.53 stämplade jag ut. Hem-in i duschen-partyfixa mig. Pappas uppdrag var undertiden att spela de bästa låtarna ever. Sedan satt vi oss i bilen, och körde norr ut, och kom efter en slingrig liten väg fram till denna vackra Villan. Ljungnäsvillan.
När vi svängde in på grusplanen, blev jag stum. Och mitt mantra i huvudet löd;
"Du behöver inte gråta - det är ju underbart" :)
Vem försökte jag lura?
Tårarna kom, så klart. Stora tårar av glädje!
Det är ju jag ;)
Här står min Min stora underbara familj ♥

Vi gick in, och jag gapade och log. Jag var så glad. Är. Vi hade en så fantastisk kväll, festvåningen var på ovanvåningen, med denna takmålning

Det fanns hur många rum som helst, med hur många våningssängar i som helst. Det fanns plats för 28 personer att övernatta! Calle hade fixat en underbar buffe med ryggbiff, kyckling, paj, sallad, revben kex och ost, ja mat för ett helt kompani! Och det var vi ju!
Jag försökte på mig ett tacktal, och det gick hyfsat.. :P Tårarna kom först när jag satt mig ner..
Då reste sig Calle, min fina Calle♥ Strax efter reser sig syster. Jag vill dela med mig av hennes tal, för att hon är fantastisk, och jag är så glad att just hon är min syster ♥

Skål och tack fina syster!
Ni observerade att Pling! och Böl Böl Böl stod med?! ♥
Efter en stunds mingel, när jag bara gick runt, njöt, pratade lite här och där, så dukades det fram tårtbuffe!
Har jag nämt att min svärmor är fantastisk på att baka?! 

Barnen lekte och lekte, det fanns ju stora utrymmen så jaga varandra var den mest populärna leken, både med de små och större barnen. Alla killarna blev så himla förtjusta i Bella, och tro jag det, leker som en pojk och sockersöt som en liten prinsessa! Den som föll hårdast var nog Kevin, han passade upp på henne, och föjlde henne vart hon skulle, och han ville då rakt inte åka hem och lämna henne. Sötis! ♥
Några som inte skulle ligga över drog sig hemåt, och jag hade bestämt mig för att inte bli ledsen när de skulle åka, jag skulle bara vara glad att det hade varit med, och gjort min dag och kväll så toppenbra! Och jag tycker att jag klarade det ganska bra i alla fall :)

Det var så härligt att så många kunde ligga över ändå, och festen fortsatte ända in på småtimmarna. Framåt de småtimmarna så ändrades också den annars väldigt rockinriktade musiken till att Calle och Max försökte överträffa sig själva med sämst sommarplåga tror jag, och Maccarena, Mambo Nr5 och de andra kom fram. Jag och Eva hade fullt upp med att komma på alla danserna. Vi var fantastiskt snygga misstänker jag.
Några minuter innan TRE kom vi sista i säng, och Eva var den som var uppe längst! ;) ♥
Strax efter 7 gick jag, Oscar och mormor upp, Calle gick upp och vilade lite. Vi hade en underbar stund, såg solen gå upp och diset över havet lätta.
Efter frukost städades huset (inte av mig, jag var LAT och vilade med Bella en lång stund - huur mysigt som helst!) och sedan gick vi ut på en underbar prommenad längs vattnet och fiskestugorna.
Här har ni min underbara, fantastiska, glädjefyllda helg, som jag så ofta ska tänka på! ♥



Som jag faktiskt fick fram i mitt "tackande" är att även att jag självklart är så tacksam och glad över de suuperfina presenterna, som alla var kanon, och vi kommer få nytta av! så är min stora stora tacksamhet till att ni kom, och gjorde dagen, kvällen, natten och helgen till oförglömlig! ♥


Vackra blommor!

Och så vill jag avsluta med en bild, som min allra finaste Arvid har gjort,
på hela familjen Anderson/Rigbäck!

(Lägg märke till döskallarna på tröjorna, och att vi alla gör hårdrockstecknet!)


Kommentarer
Postat av: moster

Det var verkligen en helg att minnas och det var superkul att få vara med.att dela den. Jättefint planerat i förberett av världens bästa Calle! Han är en klippa :-)

Underbart att firandet visade hur.många som älskar dig och hur mycket <3 <3 <3

2011-10-24 @ 06:28:13
Postat av: Ann-Sofie

en helt fantastisk kväll med underbara människor..=) Detta är DU värd Lisa.. många kramar

2011-10-24 @ 08:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0