Klökande och VAB

Jaa, då har vi varit hos farbror (ca 32år) doktorn. Oscar tyckte inte det var skoj. Doktorn undersökte mig, lyssnade på lungorna, öronen, osv, så kollade han i halsen och där var jag röd och svullen. Eftersom Calle hade strePTOkocker så tog han ett halsprov på mig. Klökigt!! Fyy faan vad det är äckligt!

Oscar tyckte det var tråkigt redan när han undersökte mig, och värre blev det. Han fick känna lite på halsen, och kika lite med lampan under högljudda protester. Han tyckte det såg ok ut, han var lite röd, men ingen beläggning (?).
Så han slapp.

Vi gick (låter som vi gick en km, men det var bara till ett annat rum) och lämnade mitt prov, och väntade en stund. Doktorn kom, och mitt prov var positivt alltså negativt.
Då tyckte han att vi skulle ta på Oscar också och så fick vi följa med och göra det.
Tråkigt men snabbt och bra.
Så gick vi och lämnade det.
Så kom en av sköterskorn ut och sa;
-Vill ni ta ett nytt prov?
-Eh va? Nej?
-Alltså för det blev fel med det andra.
-Eh jaha, vill och vill, ja det får vi ju göra då.
In till dem, och samma grej igen. Supertråkigt, men det går snabbt, och gick snabbt över.
Vi fick vänta på svar igen (Oscar sa under de här samanlagda 12 min UT! UT! ca 2500gr) och när doktorn kom tillbaka, sa han;
-Grattis höll jag på och säj, men det ska jag ju inte. Men hela familjen har lyckats bli smittad.
Så han skrev ut pencillin till oss också.

Ur vårdguiden;

Streptokocker är bakterier som bland annat orsakar halsfluss, svinkoppor och scharlakansfeber. Streptokocker sprids både genom droppsmitta när man hostar och nyser och vid direktkontakt. Halsfluss och scharlakansfeber behandlas som regel med penicillin. Svinkoppor behandlas i första hand med tvål och vatten. Kontakta vårdcentralen vid behov.

Streptokockinfektioner är särskilt vanliga under förskole- och skoltiden. Infektionen sprids ofta inom familjen och i barngrupper. Många kan vara smittbärare utan att själva ha symtom.

 

Jag får bli hemma med Oscar imorgon, Calle på torsdag. Vi kan jobba, men han får inte gå på dagis.

Det enda positiva jag har kunnat hitta är att det är bra med frisk luft.



Kommentarer
Postat av: mormor

DUKTIGT av Dej att hitta det positiva med detta. ;)

Något annat jag tycker är Duktigt, är att Du beskriver så bra, att jag kunde både se och höra er. Framför allt höra Oscars UT UT UT! :) Gullehjärtat! Man ska inte BEHÖVA gå till doktorn så ofta som han har behövt göra det!

2011-04-19 @ 14:20:41
Postat av: Sandra

Sorry Lisa, men jag kan inte hjälpa att jag småler när jag läser detta inlägg! Kan verkligen se Oscar framför mej UT! UT!, din min när de frågar om ett nytt prov och sen läkaren som säger grattis! Krya på er snabbt och bli av med otäcka baciller! KRAMAR

2011-04-19 @ 16:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0